onsdag 5. oktober 2011

Zambia! Here I come---???

Nå er deltakelse på Reisen Tilbake avsluttet og i løpet av morgendagen plukkes 5 stykker til hver tur ut til å konkurrere om plassene. Jeg venter i spenning, krysser fingre og tær og håper at det er meg som blir valgt ut til å bli med til Zambia.

Har vi ikke alle et behov for å hjelpe? Har vi ikke alle ønsket å kunne hjelpe mer enn bare ved å sende penger man ikke vet hvor ender? Jeg har vært i slummen før jeg, og vet hva som gjelder, det er skikkelig ille og langt verre enn de verste bildene på TV, for i virkeligheten fins virkelige mennesker som plutselig får navn, humør, interesser og personlighet. Man får venner og venner vil man vel. Jeg har flere ganger tenkt å melde meg til ulike hjelpeprogrammer der man jobber frivillig i noen mnd, men akk, hverdagen har inhentet meg som de fleste andre og det har aldri blitt noe av. Selv om jeg faktisk har delt ut brød i værste slummen av Soweto en gang.

Når jeg så denne konkurransen tenkte jeg: Wow! Kanskje dette er min sjanse! Jeg er ikke lege eller sykepleier eller Afrikaekspert - men formidle; ja det kan jeg! Så kanskje har jeg et ørlite håp; en drøm?, om å være med til Zambia og gi inntrykkene og opplevelsene til dere her hjemme slik at kanskje flere forstår hva bistand egentlig er; og ikke minst, hvor utrolig mange som trenger mye hjelp, og noen av de som virkelig kan hjelpe - er oss!

Tenk deg for en opplevelse å bli med lokalkjente bistandsveteraner og få bli kjent med bistandsarbeidet, lokalbefolkning, kultur, mat og sikkert mye mer. Om jeg blir valgt ut lover jeg iallefall full dekning og rapporter - ikke minst om hvordan bistanden funker for dem som trenger det! Følg med på den spennende konkurransen på facebooksiden`: http://www.facebook.com/reisentilbaken. og kryss alt du har og håp det blir meg som drar til Zambia! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar