mandag 19. mars 2012

Krydder i kolonien..

 Dehli, INDIA: Etter en lang natt på hotell i Bikaner våkner jeg uthvilt og frisk nok til å dra videre. Turen rundt Indias ørkendeltstat Rajasthan nærmer seg slutten og jeg har bare ett stopp igjen før jeg skal møte mine venninner Kaisa og Mari i Dehli for å ta fly til Goa i sør.

Mandawa Heritage Hotel

Et av rommene på hotellet

Sjåfør Ram og jeg kjører nokså mutte inn mot den lille landsbyen Mandawa . I Mandawa reiser en ny festning fra middelalderen seg. Up to the fort?? Spør Ram, men jeg har fått mer enn nok av fort og festninger for en laaang tid fremover. Aldri i verden, sier jeg. Hva som helst, bare ikke enda en festning! Så jeg drar direkte til hotellet - og for et hotell! Mandawa Heritage Hotel er som tatt ut fra et eventyr og svært herskapelig! Håndlagede fargefulle malerier rundt hele hotellet, en nydelig hage og koloniale kurvstoler på terrassen. Og når jeg er vel installert og sitter der og leser en bok mens jeg sipper til min engelske te følger jeg meg som tatt rett ut fra kolonitiden. Det blir ikke bedre med at jeg får spørmålet: Where would you like your morningtea, mam? Og jeg med fullt alvor kan svare: I would like my morningtea in the garden please.

Men, det er snart tid for å ta farvel og spesielt Ram er ikke happy. I love you, i miss you.. bedyrer den snille nepalske sjåføren min som igjennom en hel uke har sett til at jeg har det som best.  Så ille syntes han det er å forlate meg at han prøver å få meg med på å legge en slagplan slik at han kan være sjåføren min enda litt lenger. Han skal nemlig kjøre noen andre turister til Jaipur etter han har sluppet av meg i Dehli, men han lurer på om jeg kan ringe til sjefen hans, skylde på sykdom og si at vi må kjøre senere fra Mandawa og dermed komme for sent til at Ram kan kjøre til Jaipur. Good plan, then I can drive you to airport… sier Ram med håp i øynene. Men sannheten er at jeg egentlig er ganske klar for å ta farvel nå, enda så trist det er. Nå venter jentene og Goa; en reise gjennom tid og tradisjon er forbi, nå venter bølgeskvulp, palmer og sjømat;  en ny reise er i emming!
Jeg ankommer Dehli før lunsj og har dermed en dag i hovedstaden før jeg skal møte jentene. Man skulle jo tro at det ikke er mye man får ut av en liten dag i Delhi, men her må man altså tro om igjen. Med absolutt ingenting på agendaen utenom å fordrive tid rusler jeg rundt på et av Dehlis markeder med intet mål for øye da en krydderbod fanger min oppmerksomhet.


Safran, kardemomme og kanel og mange andre krydder i fargeskalaen rødt, brunt og gul kan kjøpes i løsvekt. Jeg spør og graver og havner selvsagt i en lengre samtale med krydderhandleren. Før jeg vet ordet av det er jeg bak disken med en tekopp i hånden og diskuterer import av krydderier.. Ånei! Ikke enda en geskjeft! Jeg prøver å unnskylde meg og gå videre, men krydderhandleren insisterer: Sitt sitt, det er så gøy å ha deg her! Ja,ja…, tenker jeg, jeg har jo tid.. Så jeg drikker te og koser meg bak disken og vips så er det jeg som står og selger krydder til turistene mens eieren finner et lite rom for fritid og står og flørter med to tyske jenter.  Jeg selger unna bokser av te til noen japanere og currykrydder til et par fra Australia.. ja, jeg gjør det faktisk ganske bra. Fint å vite dersom jeg noen gang får behov for en ny jobb..


"Nå er det snart klart for å stenge!," eieren kommer tilbake med de to tyske jentene i hælene. "Dere blir vel til middag??" Tyskerne og jeg kikker på hverandre og vet liksom ikke helt hva vi skal tro, men takker ja alle sammen uten helt å vite hva vi går til. Vi setter oss ned foran den nå lukkede krydderboden og eieren byr på kalde Kingfisher. Like etter kommer det en kar med en kasse med mer Kingfisher og en bil. Kom, sier eieren og plutselig kjører jeg rundt i Dehli i en bil med Bolly-musikk på full guffe, en kasse med Kingfisher, de to jentene fra Tyskland og to indere. Det viser seg selvsagt å skulle bli en aldeles storartet aften, med middag i en bitteliten ekte indisk bod, masse Kingfisher og utmerket selskap! Jøss, så lett det er å skaffe seg venner! Timene går fort og før jeg vet ordet av det må Bollywood-festen avsluttes for nå kommer Kaisa med toget! J Avreise til Goa i morgen tidlig!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar